måndag 4 oktober 2010

Ett välkommet paket!

Idag fick jag ett väldigt välkommet paket i brevlådan: min efterlängtade svensk-tyska grammatikbok som bästa Malin Sandberg har letat upp, köpt och skickat till mig! Det kanske inte låter så roligt men jag känner mig som ett barn på julafton!:) sen om jag kommer förstå det här med dativ och akkusativ och allt vad det nu heter, det återstår att se. Tack Malin!

I lördags hade vi planerat att bjuda hem lite kompisar på middag men alla hade redan annat planerat. Fast det var faktiskt tur i oturen för vi blev istället nerbjudna till grannarna Jasmine och Mattias på raclette och eftersom jag sagt till André att jag gärna hittar på något med dem nån gång så passade det ju väldigt bra. Det blev en rolig kväll med mycket god mat och vin och många språk. Jasmine har precis börjat ta engelskalektioner så hon pratar nog till och med sämre engelska än jag pratar tyska men hon gjorde ett tappert försök. Jag blandade friskt engelska och tyska och varför inte lite svenska också, och de andra tre pratade schweizertyska, tyska, engelska och André försöker sig alltid på lite svenska också. Så ni kan ju föreställa er hur det var, speciellt när vi inte riktigt känner varandra så väl, men om inte annat får man skratta mycket :)

Igår var det riktigt varmt och skönt ute så vi tog våra cyklar och njöt av solen, vackra Lachen och varandras sällskap, en mycket trevlig och välbehövlig dag efter allt jobbande och pluggande och regnande sista veckan.

För tillfället sitter jag vid sjön i Zürich och njuter av vädret innan det är dags att åka till skolan. Sista veckan på första kursen nu, tror vi har ett stort prov på fredag! Idag får vi dessutom en ny lärare, hon vi haft innan var bara vikarie vilket jag tycker är väldigt synd för hon har varit extremt bra!

Until next time...

1 kommentar:

Malin Sandberg sa...

Slit den med hälsan! :)