måndag 11 oktober 2010

Dexter is no more

I fredags hade vi avslutning pa första tyskakursen och det innebar en timmas lektion och en timmas mat och dryck-stund. Mycket trevligt maste jag erkänna även om jag var lite skeptisk till att börja med (va, vada äta mat och inte lära oss nagot?! Det har jag väl inte betalat för??) Men med gudomligt god thaimat, en exeptionellt god guacamole med ägg(!) fran Costa Rica, turkiska kaldolmar, en kubansk potatisrätt, mitt enkla bidrag kladdkaka och sa mousserande vin pa det, sa blev det rätt sa trevligt till slut ända :)

I lördags bjöd vi hit svärisarna och Andrés bror Remo och hans flickvän Anja pa middag, premiärmiddag! Till förätt blev det bruscetta (väldigt gott med sweet thai basil istället för vanlig basilika, bara ett litet tips), till varmrätt Tomat och timjankyckling i lergryta, ett av mina favvorecept fran Tina (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6134&a=111745) och till efterrätt blev det faktiskt Daimtarta fran IKEA. Alla verkade mätta och belatna iaf och kocken fick mycket beröm sa det blev nog en lyckad kväll maste jag säga.

I söndags akte vi till Europapark i Tyskland tillsammans med Marco och Maite och akte lite bergochdalbanor. Det var jättekul, jag älskar ju verkligen bergochdalbanor! Fint väder men inte nat varmt alls och trevligt sällskap.

I mandags började sa min tyskakurs nummer 2. Och jag har bara ett ord att säga om det: SVART! (med en ring över a:et förstas...) Till och med min privatlärare Malin tycker att vi gar väldigt fort fram sa det är faktiskt inte bara jag som inte fattar, eller jag fattar ju men det är väldigt mkt att lära och det kommer att ta väääääldigt lang tid känns det som just nu. Men alla var väldigt imponerade i lördags över hur mycket jag faktiskt kan prata efter bara 4 veckor :)

Per, nu vet jag äntligen vad du menar med ditt durch, für, gegen, ohne, um. Nu gäller det bara att komma ihag att de styr ackusativ och vilka som styr dativ och vilka som följs av ackusativ eller dativ beroende pa riktning eller befintlighet och sen fa resten av meningen rätt utifran det. Ja ni hör ju själva....

I övrigt har vi de tva senaste veckorna sett bada säsongerna av Dexter. Det är väl inte den nyaste serien precis men jag sag den aldrig när den gick pa tv. Lustigt hur man kan fatta tycke för en seriemördare.....

Nu ska jag iväg till skolan igen, ha det sa bra alla (haha fast jag tvivlar pa att ni är sa manga ni mina kära läsare :)

Mina tyskavänner: José fran Costa Rica, Celia fran Turkiet, Juniesca fran Kuba, Sutee fran Thailand och var lärare Thomas.


Familjen Geisser. Jag glömde ju ta kort under middagen sa det fick bli ett arrangerat kort i soffan (som de alla för övrigt mkt väl förstar att jag släpat kors och tvärs över hela jorden). Remo, Anja, Kari, Berti och André. Lilla vovvsingen Struppi kom tyvärr inte med pa kortet men han var allt med pa middagen han med.

3 kommentarer:

Malin Sandberg sa...

Hahaha, jag älskar att din lärare har midjeväska! Så jävla typiskt schweiziskt!

Eva sa...

haha, ja visst är det läckert! Maste dock säga att han är den enda jag sett med midjeväska än sa länge iaf, zürichborna är nog rätt sa modemedvetna fast resten av Schweiz vet jag inte... Själv diggar jag frisyren ;)

Lotta sa...

verkar som om du börjar acklimatisera dig rätt så bra nu =)