tisdag 7 december 2010

Pitea

Jag var hemma i Pitea 6 dar förra veckan och när jag kom tillbaka till Lachen igen hade jag glömt vartenda ord tyska jag nagonsin lärt mig. Kändes det som i alla fall. Och den känslan satt i när jag började om i skolan i mandags, jag kände mig som ett väldigt litet barn som precis börjat lära sig 2-ordsmeningar. Men nu är jag back in business igen! Pluggar, sliter och star i. Det finns hopp även för mig.

Det var väldigt roligt att vara hemma förra veckan, men som alltid när man har roligt gar tiden väldigt fort. Jag hann med att träffa Erika över en väldigt trevlig och god paltlunch, träffa bade Arbete & Skydd och Idépoolen-gängen, min kusin Annica med familj, Mattias och Linnea, farbror och faster Mats och Iréne, Anne som ocksa kom hem över helgen, Per, Helén och bästa grabbarna Gabriel, Lukas och David. Sa det var fullt upp minnsann! Hann dessutom med att se/höra mammas kör uppträda i Missionskyrkan, julshoppa, köpa nya skor, ga härliga vinterpromenader, äta julbord och utvärdera sällskapsspel för Västerbottens Folkblad.

Julsanger i missionskyrkan



David hjälper till att kompa pa piano



Lukas njuter av julbordet pa Gästgivaregarden i öjebyn


Anne likasa



Gabriel och Per, väldans seriösa




Mamma och Helén ser ju lagomt roade ut....

Tack vare snön där hemma, mammas fina julpyntade hus, julsangerna i kyrkan och julbordet sa lyckades jag faktiskt fa lite julstämning med mig hem, sa nu ska här julpyntas! Igar köpte jag en julstjärna och idag en amaryllis och nu ska nog lite tomtar fram ocksa tror jag. Dessutom hjälpte det ju till lite ocksa att André hade hängt upp lite mysig julbelysning i lägenheten medan jag var borta :)

Vardagsrumsfint



Sovrumsmys



I mandags kom, enligt Schweizisk tradition, Samichlaus und Schmutzli pa besök och lämnade mig en säck full med nötter, apelsiner och choklad. Himla tur att jag varit snäll alltsa, annars stoppar svartklädda Schmutzli ner barnen i säcken och tar med dem. Inte star den utflykten pa min önskelista i alla fall!

Sa nu far det bli lite tyskaplugg och julpyntning resten av dagen istället.


2 kommentarer:

Lotta sa...

Dom där Schultzisarna verkar inte vara särskilt trevliga... snäppet värre än julbocken...

Eva sa...

Ja eller hur, gissa om jag ar glad att jag varit snall hela det har aret!;)