tisdag 9 november 2010

Milano, mamma och hemundervisning

Det har varit tva hektiska men mkt trevliga veckor. Först akte jag och André ner till Milano och bodde pa hotell och sag fotboll med Mattias och Linnea. Vilken upplevelse att se en san stor match pa en san stor arena, vilken stämning! Tyvärr sa förlorade ju Zlatans Milano men Zlatan fick ju göra mal sa han är väl lite förlaten i alla fall! En mkt trevlig helg med underbara människor, bara alldeles för kort.... Pa vägen hem stannade vi pa ett litet ställe i italienska delen av Schweiz och hälsade pa Anja och Remo som var i Anjas familjs lilla sommarhus langt ute i buschen nagonstans. Men vad fint det var! Verkade verkligen jättemysigt! Det var för mörkt och regnigt för att se exakt hur det sag ut men jag längtar redan till varen när vi ska dit igen.

I onsdags kom mamma äntligen hit och vi har haft det hur bra som helst! Vädret har varit underbart och Schweiz har verkligen visat sig fran sin bästa sida för mamma! I torsdags gick vi och at lunch i Zürich och det var varmt nog att sitta ute och äta, när hände det sist i november? Sen gick mamma pa stan medan jag for pa min sista tyskalektion, efter det gick det fortfarande att sitta ute och mysa med ett glas vin, och pa kvällen träffade vi André efter jobbet och akte upp pa Zürichs egna husberg som de säger, Uetliberg, och at middag med utsikt över den upplysta staden. Mycket fint, väldigt gott, och roligt med bästa sällskapet förstas :) I fredags fortsatte solen att skina och värma och jag och mamma spenderade dagen i Lachen och gick bland annat upp pa en kulle bakom dar vi bor och tittade i en gammal kyrka och njöt av utsikten. Pa kvällen var det sa dags för middag hos svärföräldrarna och för mamma att prova äta Raclette första gangen. Det gick riktigt bra, mamma och Andrés föräldrar verkar gilla varandra och maten var god och kvällen riktigt trevlig. Lite jobbigt med alla sprak som ska förstas och översättas och höras sa efter en san kväll var vi alla helt slut tror jag!

I lördags akte vi till Luzern och akte världens brantaste tag upp pa berget Pilatus. (Nagot för dig Helén? ;) Det var som en bergochdalbana, hade bitvis 48% lutning, men gick inte sa fort. Lite laskigt var det pa sina ställen men underbart vackert, vilken utsikt! Uppe pa toppen (ca 2400m över havet) gick vi runt och njöt av solen och utsikten och at lunch inne pa hotellet innan vi akte hem igen. Lördagkväll drack vi lite gochampagne som mamma köpt pa taxfree och at lite lyxig choklad innan vi gick ut och at pizza pa en restaurang här i Lachen.

I söndags sa var det vackra vädret förbi, mamma skulle ju aka hem. Det blev en slappardag här hemma med lite hemlagad mat innan vi körde henne till flygplatsen och vinkade hejda.

Nu sitter jag hemma och ska försöka fa lite gjort med min tyska. Jag ska ju försöka mig pa ett litet projekt att plugga själv i 4 veckor och se hur det gar. än sa länge har det inte blivit mkt gjort kan ju erkännas. Idag kryllar det av hantverkare här i lägenheten. Det är nagon 2ars inspektion av hela huset och de är här och fixar massa saker som inte blev helt bra när huset byggdes, bland annat toastolen i lilltoan som de uppenbarligen inte kunde fa rak första gangen de försökte....

Hemskolning i 4 veckor med andra ord....det är bara att önska mig lycka till! och när jag blir uttrakad nästa gang kanske det dyker upp lite fler bilder fran de här tva händelserika helgerna ocksa, fast här far ni först ett litet smakprov.

Zürich i kvällssolen


Gamla kyrkan i Lachen

Vacker utsikt. I de här omgivningarna är jag ute och springer, mkt trevligt!


Gochoklad


Gochampagne


Pizzamiddag

Inga kommentarer: