tisdag 5 maj 2009

Chokladbollar

På allmän begäran kommer här receptet på chokladbollarna jag gjorde för några veckor sedan. Enda förändringen jag gjorde var att jag inte smälte smöret.

Tack ica.se!


Portioner: 30 (För det första skulle jag väl inte påstå att en chokladboll = en portion, men man ska väl inte vara så petig... Men om nån nu ger sig på att prova det här receptet - hur många bollar får ni rulla av den här smeten?)

Ingredienser
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe
pärlsocker eller annan garnering


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel (kanske om man smälter smöret, vad vet jag...)


Gör så här
Smält smöret och låt puttra en kort stund.

Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme. (icke!)

Forma bollar. Rulla i pärlsocker (gärna mångfärgat (se det här steget följde jag till punkt och pricka!)), kokos eller annan garnering. Servera till kaffet.

FÖR ALLA? Vid laktosintolerans: Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin. Vid glutenintolerans: Byt ut havregrynen mot samma mängd glutenfri müsli. Passar dig som inte tål ägg.

Resultatet har ni ju redan sett, men jag tror vi tar det en gång till...

1 kommentar:

Lotta sa...

Riktigt snyggt må jag säga!